Světový fotbalový šampionát hýbe i českou ekonomikou

08.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. června (ČTK) - Tuzemskou ekonomikou hýbe fotbal. Na světový šampionát v Německu za účasti českého týmu a s tím spojené vyšší tržby se těší hospody a bary, sázkové kanceláře, pivovary, mobilní operátoři či prodejci elektroniky a suvenýrů. Napilno budou mít dopravci a cestovní kanceláře. Příležitosti se ovšem chopili i knihkupci a finanční domy, zjistila ČTK.

Restaurace již několik týdnů přijímají rezervace od fanoušků, kteří si chtějí zápasy vychutnat v družné atmosféře. Na utkání české reprezentace již mají specializované sportovní bary a vyhlášené restaurace vybavené kvalitními velkoplošnými obrazovkami téměř plno.

K fotbalu v Česku tradičně patří pivo a sázky. Zejména točené pivo by mělo téct výrazně silnějším proudem než obvykle. Řada výrobců očekává také nárůst exportu do sousední pořadatelské země. Sázkové kanceláře zase přichystaly nebývalou nabídku herních příležitostí a očekávají objem sázek za rekordní miliardu korun.

Kabelové a satelitní televize registrují až o třetinu větší zájem o své služby ve srovnání s předchozími obdobími. Nárůst počtu diváků, kteří si najdou cestu k fotbalovým přenosům z Německa, očekává i Česká televize. Vyšší zájem je také o takzvané set-top boxy, jejichž pomocí lze sledovat na třetině území republiky digitální pozemní vysílání včetně kanálu ČT4 Sport.

Tuzemským mobilním operátorům může fotbal zvýšit tržby řádově o miliony korun. Firmy budou těžit hlavně z nabídky speciálního zpravodajství ze šampionátu či z většího zájmu o připojení k internetu. V souvislosti s cestami českých fanoušků do Německa by pak mohly vzrůst i příjmy z roamingu.

Letečtí dopravci vypraví na turnaj řadu speciálů. Zvýšený zájem je i o pravidelné lety do Německa. Také jízdenky na vlaky do Německa se prodávají lépe, než je touto dobou běžné. Zájem je i o dopravu autobusy, nejvíce českých fanoušků ale asi pojede vlastním autem. Fanoušci možná narazí na české policisty, o jejichž služby německá strana požádala. "Nejedou tam proto, aby zasahovali proti českým fanouškům, ale proto, aby jim v případě potřeby pomáhali," uvedl policejní prezident Vladislav Husák.

Až pětinásobek sumy, kterou daly firmy na reklamu při minulém fotbalovém mistrovství světa v roce 2002, zřejmě padne při šampionátu v Německu. "Výdaje do reklamy v médiích přímo spojené s MS v kopané se, odhadnuto podle aktuální situace, mohou pohybovat na úrovni 250 až 300 milionů korun," mínil Štěpán Wolde z mediální agentury ARBOmedia. Minulý vrcholný turnaj se konal v dalekém Japonsku a Koreji.

Fotbalem budou nebývale žít centra českých měst. Počátkem června ohlásila velkoplošné promítání desítka míst. Například v Praze program obohatí i koncerty, sportovní soutěže či módní přehlídky.

Fotbal ale nemusí přinášet jen zvýšené tržby, ale i pokuty. Česká televize hodlá zaměřit zvýšenou pozornost na restaurace, které budou vysílat zápasy. Sledovat veřejně fotbal v ČT znamená mít s televizí uzavřenu i smlouvu o poskytnutí autorských práv.

České celostátní deníky čekají vyšší zájem čtenářů o informace z fotbalového mistrovství světa. V době šampionátu proto Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Sport či Blesk nejspíše zvýší tištěný náklad. Hlavní pozornost se soustředí na utkání českého týmu, který se na šampionát probojoval poprvé ve své samostatné historii.

Vedle obvyklé nabídky reprezentačních dresů či míčů zaujal tradiční výrobce cibuláku Český porcelán. Připravil speciální korbel, který lze přizdobit zapisováním výsledků utkání. V knihkupectvích je zase k dostání speciální fotbalový průvodce a německou automapu lze přechodně koupit i za polovinu.

Držet palce Čechům bude určitě i řada lidí, kterým fotbal nic neříká. Pokud totiž reprezentace ČR vyhraje celý šampionát, bude Hypernova lidem zpětně vracet peníze za některé zboží a Česká spořitelna bude připisovat jednorázovou prémii investorům do novinkového komoditního vkladu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK