MfD: Nižší daň zlevnila kávu i čokoládu

24.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 24. srpna (ČTK) - Snížení daně z přidané hodnoty na cukrovinky, které poslanci prosadili těsně před volbami, se po měsíci projevilo poklesem cen těchto výrobků. První dny někteří velcí obchodníci se zlevněním váhali, nakonec však díky konkurenci daňovou úsporu do cen promítli. Vyplynulo to z průzkumu, který pro Mladou frontu Dnes provedla společnost Tambor.

Zatímco první týden po snížení daně si například Hypernova či Tesco nechaly úsporu z daní ve vlastní pokladně, po měsíci už ji nechávají užít si i zákazníky. Hypernova zlevnila dokonce více než o 12 procent, jak jí umožňovala daň. "V daný okamžik se tak přiblížila na dohled ceně srovnatelného košíku cukrovinek v Tesku, které si zakládá na politice 'nejnižší ceny ve městě'," píše MfD.

Například káva Tchibo Harmony, kterou bylo možné před snížením DPH pořídit za 44,90 Kč v Hypernově či Tesku, byla po měsíci k dostání ve stejných obchodech od 35,90 do 37,90 Kč. Výrobek Nescafé Gold 100 g zlevnil z ceny okolo 130 korun přibližně na 105 korun, vyplynulo z průzkumu.

Zvláštním případem je podle deníku diskont Lidl. Ze značkových výrobků si vybírá jen pár zástupců. Ceny výrobků u něj zastoupených Lidl zlevnil v průměru o devět procent, část z daňové úspory mu tak uvázla ve vlastní kapse. Poznat z těchto cen, že "Lidl je levnější", přitom nejde, protože ceny jsou vyšší než v Tesku i v Hypernově, uvedla MfD.

Naproti tomu Globus nejprve cukrovinky zlevnil mezi prvními, a patřil tak k nejlevnějším. Ale po měsíci si dovolil některé položky znovu zdražit, vyplynulo z průzkumu.

Daň z přidané hodnoty na čokolády, kávu, některé bonbony, koření či mořské plody se snížila od poloviny července z 19 na pět procent. Poslanci tuto změnu prosadili letos na jaře, když ji připojili v podobě pozměňovacího návrhu k zákonu, který se týkal něčeho úplně jiného.

V číslech statistického úřadu o inflaci za červenec, která pokrývají velké i malé obchody, zatím nelze dopad nižší daně do cen plně sledovat. Statistici totiž chodí ceny měřit od 1. do 20. dne v měsíci, píše MfD.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK