CK chtějí, aby stát v budoucnu pomáhal řešit zrušené zájezdy

25.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 25. srpna (ČTK) - Cestovní kanceláře chtějí, aby stát v budoucnu pomáhal řešit případy, kdy CK musí v důsledku živelní katastrofy rušit zájezdy. Kancelářím, které na vlastní náklady odvezly klienty z hořícího poloostrova Chalkidiki, se peníze nejspíš nevrátí, řekl člen prezidia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Asociaci vadí hlavně to, že ministerstvo zahraničních věcí jasně neprohlásilo, že poloostrov není vhodný pro pobyt Čechů. "Zákon cestovní kanceláře nechrání proti následkům předčasné repatriace do ČR a zkrácení dovolené v případě, že stát takové oficiální prohlášení nevydá," řekla obchodní ředitelka CK Blue Style Lenka Berberi.

Podle Okamury chtějí CK jednat o možnosti krytí následků repatriace nebo rušení zájezdů v případě živelní katastrofy například z nějakého garančního fondu. "Obrátíme se na odbor cestovního ruchu na ministerstvu pro místní rozvoj a na konzulární oddělení ministerstva zahraničních věcí," řekl Okamura. Podle mluvčí MMR Radky Burketové se úřad nebrání jednání o možných změnách legislativy. Musí být ale samozřejmě v souladu s právem ČR a EU. Na konkrétní návrhy bude MMR reagovat až ve chvíli, kdy je od asociace obdrží.

Současná legislativa pamatuje pouze na kompenzace cestujícím, kteří neodcestují z důvodu, že jejich CK zkrachovala. Od leteckých společností mají cestující nárok na odškodnění pouze v případě, že je let zrušen z vůle dopravce nikoli kvůli živelní katastrofě, poznamenal Okamura.

Klientům, kteří zůstali na ostrově Chalkidiki, nabízejí české CK nadstandardní služby. CK Blue Style, kterou klienti v televizním zpravodajství z Řecka kritizovali, podle Berberi každý den organizuje pro lidi na Chalkidiki mimořádné výlety lodí i s celodenním stravováním. Další možnosti CK jsou podle ní ale zákonem omezeny. Klientům přesto CK nabídla výraznou slevu při nákupu další dovolené.

"Naprostá většina turistů se rozhodla pokračovat v dovolené," řekla. Lidé se buď vrátili do původních ubytovacích zařízení, nebo jim CK zajistila pobyt jinde. Barberi odmítla také informace médií o tom, že zahraniční CK své klienty z poloostrova odvezly. "Naše asistenční centrála nemá jakékoli informace o tom, že by byly organizovány evakuace do Německa, Dánska, Británie či do Polska," uvedl generální ředitel Evropské cestovní pojišťovny Vladimír Krajíček. Své klienty nerepatrioval ani největší evropský touroperátor TUI Group. Také podle oficiálních zdrojů je situace na Chalkidiki klidná.

CK Evroškol, která do místa organizuje ozdravné pobyty pro školy, ale pobyty kvůli situaci předčasně ukončila a zrušila i zájezdy, které ještě měly odjíždět. Její přístup sice turisté vítali, CK se ale kvůli němu dostala do finančních potíží, řekl Okamura. Nemůže totiž počítat s tím, že by jí řečtí hoteliéři vrátili zaplacené pobyty, turistům ale bude nejspíš peníze muset vrátit.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK