Průzkum: Čeští spotřebitelé se bojí hlavně o své zdraví

10.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. září (ČTK) - Čeští spotřebitelé se bojí hlavně o své zdraví a politickou stabilitu země. Zatímco na celém světě se vývoje svého zdraví podle průzkumu společnosti ACNielsen obává 18 procent spotřebitelů, Česko s 32 procenty drží světový primát. Také obavy o politickou stabilitu jsou v Česku výrazně vyšší, než činí celosvětový průměr. Strachuje se o ní pětina tuzemských spotřebitelů, v celosvětovém měřítku je to šest procent. Studie ACNielsen se zúčastnilo 21.780 spotřebitelů ze 40 zemí světa.

"Důvody největších obav pro příštích šest měsíců se (v Česku) nezměnily. U českých respondentů je na prvním místě zdraví s 32 procenty, což je nejvíce na světě," řekla ČTK Barbora Bastlová ze společnosti ACNielsen, podle které se o zdraví hodně strachují také spotřebitelé v Maďarsku (29 procent) a pobaltských zemích (27 procent).

Hodně Čechů se obává rovněž o ekonomickou situaci (16 procent) a zaměstnání (15 procent). Kriminalita je noční můrou pro pět procent českých spotřebitelů a terorismu či války se obává jedno procento obyvatel ČR. "Pouhá dvě procenta českých respondentů si myslí, že vyhlídky na zaměstnanost v příštích 12 měsících jsou skvělé. Ovšem 53 procent uvedlo, že budou dobré. Nadpoloviční většina Čechů je tedy z hlediska vyhlídek na zaměstnanost v budoucnu optimistická," uvedla Bastlová.

O něco lepší výsledky vykazují také odpovědi českých spotřebitelů na otázky, jaký bude stav jejich osobních financí. "Čtyři procenta respondentů věří ve skvělou osobní finanční situaci a 54 procent v dobrou," podotkla Bastlová.

V Evropě se podle průzkumu společnosti ACNielsen zvýšila jistota spotřebitelů v 15 z 21 dotazovaných zemí, přičemž největší míra zlepšení byla zaznamenána u respondentů z Norska, Dánska, Švýcarska, Nizozemska a Řecka. Největší propad naopak vykázalo Německo. "Jistota spotřebitelů se v první polovině roku 2006 zvedla v Norsku a Dánsku natolik, že to tyto země umístilo na druhé a třetí místo nejoptimističtějších národností na celém světě," uvedl Frank Martell ze společnosti ACNielsen.

Na druhou stranu největšími pesimisty jsou obyvatelé Portugalska. "Portugalci stále ještě nevidí světlo na konci tunelu, jsou stále pesimističtější ohledně osobních financí, vyhlídek na práci i vhodnosti doby k utrácení. V nejbližší době zkrátka nevidí možnost ekonomického zlepšení," podotkl Martell. Dva z pěti spotřebitelů v Portugalsku například uvedli, že jejich vyhlídky na zaměstnání jsou špatné a 89 procent odpovědělo, že není vhodná doba na utrácení peněz.

Velké rozdíly podle Martella v celosvětovém měřítku panují ohledně vyhlídek na práci. "Pro příštích 12 měsíců jsou vyhlídky na práci u spotřebitelů v USA stále vyšší než v jiných regionech. Pětapadesát procent Severoameričanů popsalo své lokální možnosti zaměstnání jako dobré. Když to porovnáme se 40 procenty u Evropanů a 42 procenty u spotřebitelů v Asii-Pacifiku, je to jistě rozdíl," podotkl Martell, podle kterého vyhlídky na práci poklesly v Asii-Pacifiku o šest a v Evropě o dva procentní body.

Nejoptimističtější jsou spotřebitelé v Indii, naopak černými brýlemi se na svět dívají lidé v Jižní Koreji, kde například 61 procent dotazovaných spotřebitelů nevidí vyhlídky na práci moc dobře a 32 procent respondentů si myslí, že jejich pracovní perspektiva je špatná. Pouze 0,2 procenta jihokorejských spotřebitelů si myslím, že jejich vyhlídky na práci jsou v příštích 12 měsících skvělé.

"Obrovský rozmach indické ekonomiky nevykazuje žádné známky zpomalení a jistota spotřebitelů se zvýšila také v Hongkongu, Indonésii a Singapuru. Naproti tomu v Jižní Koreji byli obyvatelé v posledních měsících zasaženi světovými cenami pohonných hmot a vzrůstající měnou. Stagnující trh s nemovitostmi se také přičinil o nejistotu," řekl Martell.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK