HN: Neplatiči si půjčí od banky snadněji

08.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. listopadu (ČTK) - Lidé, kteří v minulosti nespláceli dluhy, mají větší šanci, že jim banky dají novou půjčku. Už třetině Čechů, kteří měli záznam v registru dlužníků a přesto požádali o další úvěr, banky znovu půjčily. S odvoláním na údaje společnosti CCB - Czech Credit Bureau, která provozuje bankovní registr, o tom informují Hospodářské noviny (HN).

"Banky začaly více hledět na to, jak klienti splácejí nyní a na jejich celkové dluhy. A právě tyto pozitivní informace mnohdy převáží nad dřívějšími drobnými prohřešky. Takovým lidem půjčují víc než dříve," řekl výkonný ředitel CCB Petr Kučera. Dlužníci se snadněji dostanou k úvěrům i díky silné konkurenci mezi bankami, které loví nyní mezi lidmi, jimž by dříve nepůjčily, píšou HN.

Za drobný prohřešek, který není překážkou ve zdárném vyřízení půjčky, považují banky zpoždění jedné či více splátek. "Pokud klient dluh rychle vyrovnal, není to důvod k odmítnutí," říká například Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. "Rozhodující pro nás je, jaké má příjmy nyní a jaké jsou jeho výdaje na domácnost a na splátky úvěrů, které už má," dodává.

Banky unisono tvrdí, že pravidla, podle kterých testují zájemce o úvěry, neuvolnily, a neplatiči úvěr čekat nemohou. "Mezi klienty s negativním záznamem je ale mnoho takových, kteří krátkodobé potíže vyřešili a dnes jsou naprosto v pořádku. Nebylo by správné je automaticky odmítat," vysvětluje Romana Ondrůšková z Komerční banky. Peněžní domy také tvrdí, že takových klientů je minimum. "Ze všech půjček jde jen o několik procent," říká Ondrůšková.

Podle expertů nejsou ale šance takových uchazečů o nové půjčky ve všech bankách stejné. "Uspějí v bankách, které se rvou o větší podíl na trhu. Ty berou i odmítnuté klienty z jiných bank," říká Jan Denemark z firmy SinTe, která poskytuje programy pro hodnocení žadatelů některým bankám.

Nejčastěji v této souvislosti zmiňují finančníci GE Money Bank, která se specializuje na půjčky drobným klientům a menším firmám. "Jsme přísní jako jiní. Nové klienty získáme hlavně rychlostí, jakou úvěry vyřizujeme," říká Eva Chaloupková z GE Money Bank.

Tuzemské banky poslaly za devět měsíců letošního roku Bankovnímu registru klientských informací 1,67 milionu dotazů. V meziročním srovnání je to 48procentní nárůst. Zhruba desetinu žádostí o úvěry v hodnotě 18,3 miliardy korun banky podle CBB odmítly.

Ke konci září bylo v bankovního registru 4,2 milionu záznamů o fyzických osobách, meziročně o sedm procent více. Záznam o platební morálce klientů registr maže až čtyři roky po splacení půjčky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK