Českým drahám stoupl do září počet cestujících o dvě procenta

09.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 9. listopadu (ČTK) - České dráhy přepravily za devět měsíců letošního roku 133,8 milionu cestujících, což je meziroční nárůst zhruba o dvě procenta. Podnik to uvedl v dnešní tiskové zprávě. Dráhy připisují růst zájmu o cestování vlakem mimo jiné modernizaci vozového parku a nádraží i zvyšování rychlosti spojů. Během tří čtvrtletí vzrostl také přepravní výkon v osobní dopravě. Jeden přepravený cestující tak ujel v průměru zhruba 38 kilometrů, tedy asi o kilometr více než loni.

Od 10. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, čeká cestující řada změn. Celkově začne jezdit o pět procent spojů více, na druhou stranu budou muset cestující počítat například s komplikacemi při cestě regionálními spoji z jednoho kraje do druhého. Zatímco dnes lze jet jedním vlakem, podle nového jízdního řádu to v desítkách případů půjde jen s přestupem.

Podle informací tisku dráhy zároveň od 10. prosince zdraží zákaznické a zpáteční jízdné. Pro trasy nad 50 kilometrů zákaznické a zpáteční jízdenky podraží zhruba o 12 procent. Obyčejné jízdné se nemění a některé nabídky budou prý naopak výhodnější.

Zřejmě nejviditelnější změnou v novém jízdním řádu bude prodloužení trasy souprav Pendolino z Prahy do Bratislavy a Vídně. Do Bratislavy bude jezdit Pendolino jednou denně, do Vídně dvakrát za den. Pendolino tak poprvé začne pravidelně jezdit do zahraničí. To může potěšit obyvatele Brna, přes které obě trasy vedou. Do Bratislavy bude jezdit Pendolino pod staronovým názvem Slovenská strela a poprvé v historii přesáhne průměrná rychlost na této trase 100 kilometrů v hodině

Železniční vozový park mají v letošním roce posílit nová vozidla za více než dvě miliardy korun. Podnik letos například nasadil do provozu devět jednotek regionova a další budou do konce roku předány v kraji Vysočina, v Jihočeském a Ústeckém kraji. Současně pokračují dodávky příměstských jednotek 471 Cityelefant s tím, že 8. prosince je uvedou ČD také v ostravské aglomeraci. V druhé půli listopadu firma převezme nové klimatizované vozy určené pro dálkovou dopravu na vlacích EuroCity a EuroNight.

Dráhy v rámci spojů EuroNight zavedou přímé noční spojení z Prahy do německého Wiesbadenu se zastavením na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem a přímou přestupní vazbou na francouzský rychlovlak TGV do Paříže. Na nočních spojích kategorie EuroNight jezdí vlaky, které spojují největší města a hospodářská centra. Vozy mají vysoký komfort a od půlnoci do 6:00 zastavují pouze omezeně.

Stovky milionů proudí také do modernizace nádraží. ČD otevřely v letošním roce modernizovaná nádraží například v Táboře, Prostějově, Zábřehu na Moravě či v Ostravě - Svinově. Připravuje se rekonstrukce pražského hlavního nádraží, která začne stavebními pracemi v letošním roce, uvedl Ondrůj. Do deseti let by ČD měly mít modernizovaná nádraží ve všech městech nad 15.000 až 20.000 obyvatel.

Pokud jde o zvyšování rychlosti spojů, například trasu Ostrava - Praha zvládnou spoje SC Pendolino za tři hodiny a 22 minut. Od prosince to mají být tři hodiny a devět minut, a to za cenu začínající na 226 korunách.

České dráhy letos očekávají vyrovnaný provozní hospodářský výsledek, zatímco loni měly provozní ztrátu přes 700 milionů korun. Účetní ztrátu očekávají dráhy ale i letos, i když podle dřívějších informací bude o 100 až 200 milionů korun nižší než loni, kdy byl podnik v mínusu 589 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK