MD chce v druhé etapě využít satelitní systém mýtného

10.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. listopadu (ČTK) - Zástupci ministerstva dopravy vyzvali společnost Kapsch, aby navrhla, zda by se pro druhou etapu výstavby mýtného dala využít satelitní technologie namísto současné mikrovlnné. S odvoláním na důvěryhodný zdroj obeznámený s průběhem výstavby to ve svém čtvrtečním vydání píšou Hospodářské noviny (HN). Pokud by se technologie opravdu změnila, znamenalo by to naprostý zvrat.

Ministerstvo se změnou systému snaží řešit problém s výstavbou mýtných bran. Kapsch má velké potíže s dostavěním 179 bran, které v rámci první etapy musí fungovat. Druhá etapa však má být podle smlouvy dokončena v červenci a fungovat má přes 400 bran. Výraznou výhodou satelitního řešení je, že lze pokrýt celé území země s minimálním počtem bran.

Díky dodatku, který se společnosti Kapsch podařilo s ministerstvem uzavřít, má v rámci první etapy zjednodušené stavební řízení a staví většinou na pozemcích státu. Silnice prvních tříd však patří do působnosti krajů, jejichž hejtmani se proti mýtnému bouří.

Novinka by se dotkla také dopravců. Ty nyní zajímají především sazby, které za mýtné zaplatí, pokud by se však změnila technologie, znamenalo by to náklady navíc. "Nákladní automobily by musely mít dvě jednotky, kterými se mýtné vybírá. Jednu pro satelit, druhou pro mikrovlnu. V Německu stála montáž té satelitní až 300 eur," uvedl tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Diskuse se nyní vrací na samý začátek. Již před třemi lety, kdy se o mýtném v Česku začalo hovořit, řada odborníků upozorňovala, že mikrovlnný systém je zastaralý a budoucnost je v satelitu.

Satelitní systém již funguje například v Německu. Po úvodních problémech s přesností výběru se stabilizoval a pracuje dobře. Firmy nabízející satelitní systémy mýtného se však na protest proti údajné diskriminaci vůbec do českého tendru nepřihlásily.

Přepravci by měli platit mýtné od 1. ledna na téměř 950 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Do 30. června by měli začít platit i na zbylých asi 1100 kilometrech silnic první třídy. Firma Kapsch však výstavbu mýtných bran nestíhá a elektronické mýto na dálnicích spustí později, než původně slíbila.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK