Kapsch je ochotný jednat o novém dodatku smlouvy na mýtné

10.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. listopadu (ČTK) - Společnost Kapsch, která buduje systém elektronického mýtného, je ochotna jednat s ministerstvem dopravy o novém dodatku ke smlouvě na mýtný systém. Uvedl to dnes mluvčí Kapsche Evžen Staněk. Nový dodatek by měl podle MD odstranit nevýhodné postavení státu vůči Kapschi. Jednání by se mělo uskutečnit příští týden, přesný termín ještě není určen, řek Staněk.

"K jednání musí být nejdříve vzneseny nějaké konkrétní požadavky, zatím to je řešeno přes média," řekl Staněk s tím, že Kapsch nyní očekává od ministerstva návrhy k jednání.

Důvodem k jednání je dodatek ke smlouvě, kvůli kterému se posunula lhůta zprovoznění systému na silnicích první třídy o šest měsíců. Podle Kapsche se zahájení výstavby zbrzdilo o tři měsíce kvůli řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. K němu se odvolali dva neúspěšní účastníci tendru, společnost Autostrade a sdružení Mytia. Proto se v dodatku Kapsch dohodl s MD na zprovoznění mýtného k 1. lednu 2007 pouze na 900 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. "Původně plánovaných 12 měsíců na výstavbu se zkrátilo na devět, což je lhůta, která se vyrovná světovému rekordu," uvedl Staněk.

Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka se však stát v dodatku také zavázal, že se bude finančně podílet na provozu mýtných bran. Elektrické přípojky, které mají mýtné brány napájet, totiž na rozdíl od bran samotných stavební povolení potřebují. To výstavbu zpomaluje a některé brány proto budou pohánět naftové agregáty. Právě na jejich pronájmu a provozu se má podle dodatku podílet stát.

Důvodem k jednání je také fakt, že se stát v létě vzdal kolaudačního řízení, takže brány jsou stavěny v tzv. režimu ohlášení drobných staveb. Přitom právě ke kolaudaci se často odvolává původní smlouva. Na datum kolaudace jsou vázány například smluvní sankce za zpoždění. Kvůli tomu ministerstvo prakticky ztratilo nástroj, jak se domáhat včasného spuštění systému, řekl Řebíček ve čtvrtek na mimořádné tiskové konferenci.

Všechny dodatky a jejich obsah však MD ani Kapsch nezveřejnily.

Kapsch se snaží, aby bylo elektronické mýto uvedeno do provozu 1. ledna 2007, uvádí se v prohlášení společnosti. Přesto Kapsch ve středu požádal MD o třítýdenní odklad. Kdy se elektronické mýtné skutečně začne vybírat si netroufá odhadnout ani Řebíček. "Doufám, že v lednu," řekl pouze.

Problémy s výstavbou mýtných bran vedly obě strany k úvahám o využití satelitního systému na mýto ve druhé etapě výstavby. Informaci přinesly dnešní Hospodářské noviny. "My jsme právě od Kapsche dostali návrh na možnou změnu variantního řešení etapy II., a to pomocí GPS systému," řekla dnes Radiožurnálu mluvčí MD Marcela Žižková. "Tuto věc zkoumáme, jestli je to možné nebo ne, a jednání samozřejmě budou probíhat a budou pokračovat příští týden," dodala. Podle Kapsche byl tzv. otevřený systém, který umožní i využití satelitu, součástí původní zadávací dokumentace. "Avšak kdy, jestli a jakým způsobem dojde k možnosti využití satelitní technologie, bude dohodnuto mezi zadavatelem a společností Kapsch a rozhodně ne přes média," řekl dnes Staněk. Satelitní systém mýtného nepotřebuje, na rozdíl od mikrovlnného, tak velké množství mýtných bran.

Podle zástupce jedné z dodavatelských firem je možnost přejít na satelitní výběr mýtného reálná a nevyžádala by si ani příliš vysoké dodatečné náklady. Již postavené mýtné brány by se pak mohly využít pro zpoplatnění osobních automobilů nebo zlepšení dopravní situace na dálnicích, především na přetížené D1.

Proti zavedení satelitního řešení hovoří především vyšší provozní náklady i fakt, že technologie kromě Německa nikde pořádně nefunguje. Navíc v případě Německa existují cesty, jak se sledování nákladního vozu a následnému výběru mýta vyhnout.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK