Stát dá příští rok na hlavní tah na Slovensko přes miliardu Kč

15.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 15. listopadu (ČTK) - Na modernizaci silnic 1/11 a 1/57, které procházejí od západu na východ napříč Moravskoslezským krajem, dá příští rok Státní fond dopravní infrastruktury 1,14 miliardy korun. V dalších letech by se měla částka zvyšovat. Na mezinárodní konferenci Transport v Ostravě se o tom dnes dohodli zástupci státu a Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, řekla mluvčí sdružení Karin Pelikánová. Silnice je pro kraj důležitá v souvislosti s blížícím se rozjezdem výroby v automobilce Hyundai.

V částce 1,14 miliardy korun jsou také finance na obchvat Hladkých Životic a úsek takzvané Prodloužené Rudné, které patří ke stavbám dálnice D47. "Na hlavním tahu na Slovensko bude v příštím roce pokračovat například stavba obchvatů Českého Těšína a Jablunkova. V přípravě je rovněž modernizace úseku Nebory-Oldřichovice a dalších staveb," doplnil generální ředitel sdružení Miroslav Fabian. S ministrem dopravy Alešem Řebíčkem (ODS) se shodl, že plánované dokončení části silnice z Frýdku-Místku ke státním hranicím se Slovenskem je třeba o dva roky urychlit. Původně měl být úsek dokončen v roce 2012, čtyři roky po zahájení výroby korejských automobilů v Nošovicích.

Řebíček i předseda Poslanecké sněmovny Miloslav Vlček (ČSSD) připustili, že modernizovat by se mohlo ve zvláštním režimu podle jednorázového zákona, který by omezil legislativní průtahy. Nyní například hrozí velké zpoždění na úseku z Oldřichovic do Bystřice nedaleko Třince, jehož výstavbu blokují ekologové kvůli výskytu vydry říční.

Příprava výstavby silnic v Česku trvá v ideálním případě 4,5 roku. "Lhůty se však mohou protáhnout na devět a více let. Přimlouvám se za zlepšení legislativy při přípravě silnic a dálnic v Česku, protože mám pocit, že to je nejhorší v celé Evropě," popsal aktuální stav generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman.

Podobná situace je i na Slovensku, které řeší dopravní spojení žilinské automobilky KIA. Podle plánů měla být dálnice ze Žiliny k českým hranicím hotova až dlouho po rozjezdu obou automobilek. "Situaci proto pravděpodobně vyřešíme modernizací současné trasy na čtyřproudou komunikaci," řekl na konferenci státní tajemník slovenského ministra dopravy Milan Mojš.

Již nyní projede po dvouproudé silnici z Frýdecko-Místecka směrem na Slovensko kolem 20.000 vozidel denně, z toho je asi čtvrtina nákladních automobilů. Odborníci přitom tvrdí, že po zahájení výroby v korejské automobilce vzroste intenzita dopravy ještě nejméně o polovinu, zvýší se zejména podíl kamionů. Další zpoždění výstavby silnice by bylo nepříjemné nejen pro obě automobilky a obyvatele regionu, ale také pro další zahraniční investory, kteří v regionu připravují rozjezd výroby.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK