Jeden z majitelů firmy Kapsch má jednat v Praze s Řebíčkem

21.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. listopadu (ČTK) - Ve čtvrtek má do Prahy přijet Georg Kapsch, jeden z majitelů rakouské společnosti Kapsch. S ministrem dopravy Alešem Řebíčkem by měl jednat o problémech, které provázejí zavedení mýtného systému v České republice. Uvedl to internetový deník Euro OnLine, mluvčí firmy Kapsch Evžen Staněk informaci ale nepotvrdil ani nevyvrátil.

Jedním z možných bodů jednání by mohlo být i uzavření druhého dodatku ke smlouvě s firmou Kapsch. Ministr Řebíček (ODS) by jej rád podepsal do 15. prosince, řekl dnešnímu Právu. Druhý dodatek by měl upravit první dodatek smlouvy, který uzavřel bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL)letos v létě a současný ministr jej označuje za nevýhodný pro stát.

První dodatek nebyl zveřejněn, Řebíček jej ale charakterizoval jako několik velmi vágně formulovaných odstavců, které z finančního i právního hlediska nedostatečně ošetřují tzv. náhradní řešení. Firmě Kapsch se totiž nepodařilo vybudovat k většině mýtných bran elektrické přípojky, nahradit by je měly naftové agregáty.

"V době, kdy se uzavíral dodatek číslo jedna, měl zřejmě někdo pocit, že může k něčemu takovému dojít. Nikdo si již ale neuměl představit, v jakém rozsahu. Prakticky 90 procent přípojek, tedy více než 150 mýtných bran ze 171, bude mít agregáty, ale i na ty musí být povolení ministerstva vnitra a životního prostředí. Dodatek neřeší náhradní řešení tak, aby jej dostal do právního a finančního rámce," řekl Řebíček.

Ministr se nebrání dočasnému náhradnímu řešení, pokud stát neponese bezpečnostní rizika a Kasch bude mít všechna potřebná povolení. "Jednoznačně ovšem trvám na tom, že tento problém jde k újmě dodavatele, stát přece nebude platit to, že Kapsch dílo nestihl," dodal s tím, že nebude akceptovat ani posunutí termínu předání systému o 21 dní. O posun Kapsch oficiálně požádal s odůvodněním, že výstavba systému byla zpožděna předběžným opatřením, kterým soud stavbu zastavil.

Mladá fronta Dnes zveřejnila dnes informace, že obsahem prvního dodatku měla být i ujednání, která snižují limity rozhodující pro vyplacení odměny pro Kapsch nebo vymáhání penále od této firmy. Z textu dodatku prý také vyplývá, že se stát nestane majitelem softwaru, který je pro provoz celého systému klíčový.

Mýtný systém by měl být dokončen do 1. prosince. Ve zkušebním provozu by měl fungovat do konce prosince, od prvního ledna v provozu ostrém. Podle důvěryhodných zdrojů ale nikdo na ministerstvu dopravy nepředpokládá, že se tak stane.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK