Česmad: Chaos okolo mýta ochromuje činnost dopravních společností

30.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. listopadu (ČTK) - Neustálé zpochybňování termínů výstavby systému elektronického mýtného ochromuje činnost dopravních společností. Ještě měsíc před koncem roku nevědí, kdy a jak se bude mýtné platit, což komplikuje uzavírání kontraktů na příští rok. Uvádí se to v prohlášení profesního sdružení dopravců Česmad Bohemia.

"Zavedení elektronického mýta, které zvýší cenu za používání dálniční sítě až dvacetkrát, je zásadní položkou, bez níž nelze vůbec uvažovat o kalkulaci ceny pro zákazníka," uvedl Česmad. Zprostředkovaně prý nejistota postihuje i klienty z průmyslu a obchodu. Ti nevědí, od kdy budou muset promítnout zvýšené náklady za dopravu do cen svého zboží. Předsednictvo sdružení proto dnes vyzvalo ministerstvo dopravy a společnost Kapsch, aby závazně a jednoznačně oznámily datum spuštění elektronického mýta.

Přesné datum se však dnes těžko někdo odváží vyslovit. Podle původního harmonogramu měl být ostrý provoz spuštěn od 1. ledna 2007. Situaci však výrazně zkomplikovalo středeční prohlášení MD, které se rozhodlo zakázat Kapschi spuštění pilotního provozu od 1. prosince. Důvodem je nezákonné vztyčení mýtných bran na jiných místech, než bylo původně ohlášeno. "Pilotní provoz 1. prosince nezačne," potvrdil dnes ještě jednou Viktor Meca z tiskového odboru MD. Přitom spuštění pilotního provozu 1. prosince je v Časovém harmonogramu dodávky, který je součástí smlouvy.

Mluvčí Kapsche Evžen Staněk dnes ČTK řekl, že firma s důvody zastavení pilotního provozu nesouhlasí. "Přesto pracujeme na návrhu úpravy pilotního provozu tak, aby mohlo ke spuštění elektronického mýtného systému dojít k 1. ledna 2007," uvedl Staněk. Předpokladem je však plná součinnost objednatele, dodal. Návrh obdrží ministerstvo dopravy nejpozději v pátek dopoledne.

Budování systému provázejí problémy od počátku. Veřejnou soutěž vyhrál Kapsch, jehož nabídka byla cenově až na třetím místě. Neúspěšní účastníci tendru se několikrát odvolali k antimonopolnímu úřadu, podali stížnosti k českým soudům i Evropské komisi. Skluz se snažilo MD dohnat dodatkem ke smlouvě, kde se mimo jiné zavázalo přebrat veškerou odpovědnost za provizorní řešení systému.

Stát se tak má například podílet na provozu, pronájmu a zajištění bezpečnosti naftových agregátů. Ty budou pohánět až 150 ze 167 bran, protože se nepodařilo dobudovat elektrické přípojky k branám. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je dodatek značně nevýhodný pro stát, proto nyní obě strany jednají o novém dodatku. Podle vyjádření Kapsche i MD je možné, že se právníci obou stran dohodnou na zkrácení pilotního provozu a systém bude spuštěn k 1. lednu 2007. Budování mýtných bran pro první etapu dokončil Kapsch k 27. listopadu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK