Ústečtí krajští radní vybrali autobusové dopravce na osm let

01.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ústí nad Labem 1. prosince (ČTK) - Ústečtí krajští radní vybrali osm převážně místních dopravních firem, které budou v letech 2007 až 2014 zajišťovat základní dopravní obslužnost na autobusových linkách v Ústeckém kraji. Skončit by tak měly problémy s autobusovou dopravou, které vyvrcholily v srpnu, kdy autobusy dosavadního téměř monopolního Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK) čtyři dny nevyjely. Do koncesních řízení pro 14 oblastí kraje se přihlásilo 16 firem. Informoval o tom vedoucí odboru dopravy Jindřich Franěk.

Vzhledem k tomu, že některé společnosti projevily zájem o dopravu ve více oblastech, vybírali radní dopravce pro každou oblast průměrně ze tří zájemců. Kromě společnosti ČSAD Slaný, jejíž autobusy budou jezdit na Štětsku na Litoměřicku, jsou ostatní dopravci z Ústeckého kraje. Podle Fraňka nabídly vítězné firmy cenu za kilometr od 26 do 34 korun.

S vybranými dopravci bude uzavřena smlouva na zajištění autobusové dopravy v Ústeckém kraji do roku 2014. Firmy se podpisem smlouvy zaváží kromě jiného k tomu, že v období 2008 až 2014 doplní do svého vozového parku nejméně deset procent nízkopodlažních vozidel. Smlouva pamatuje například i na dodržování emisních limitů.

DPÚK podle čtvrtečního vyjádření svého mluvčího Marka Ženkla poslal v termínu podávání přihlášek protest proti koncesním řízením včetně návrhu na jejich zrušení všem 14 výběrovým komisím. Přiložil ale i cenovou nabídku, řekl dnes ČTK Franěk.

Dopravní kolaps region zažil začátkem srpna, kdy na čtyři dny přestaly jezdit autobusy DPÚK. Samospráva smlouvu dopravci vypověděla, protože požadoval pro letošní rok na uhrazení ztráty z osobní dopravy 315 milionů korun. Kraj je odmítl zaplatit, protože podle hejtmana byla částka příliš vysoká. DPÚK ale argumentuje tím, že musí podle zákona obnovovat vozový park.

Podle odborníků na veřejnou dopravu se v jiných krajích zatím daří dosahovat dohody mezi samosprávou a dopravci, protože se v potřebném rozsahu neobnovuje vozový park. Možné vítězství DPÚK v soudních sporech se tak může stát precedentem, tvrdí někteří odborníci. Další dopravci pak budou zřejmě podle nich také vyžadovat hrazení obnovy vozového parku podle platného nařízení vlády do výše skutečných investic bez svolení kraje, jak to nyní činí DPÚK.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK