V Česku začaly zimní výprodeje, ceny klesly až o 70 procent

27.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. prosince (ČTK) - V Česku propukly ihned po vánočních svátcích naplno zimní výprodeje a ceny sezonního zboží klesly až o 70 procent. Lidé nyní levněji pořídí nejen zimní textil či obuv, ale také hračky, sportovní potřeby a elektroniku. Prodejci si díky velkým sezonním výprodejům uvolní sklady a plochy pro nové zboží. Česká obchodní inspekce sleduje, zda obchodníci při výprodejích neporušují zákony.

Například síť obchodů Tesco v úterý zlevnila až o 70 procent vybrané oděvy a až o polovinu některé elektrovýrobky. "Povánoční slevy začali zákazníci využívat hned po Štědrém dnu, tedy v úterý, kdy se obchody znovu otevřely," řekla Eva Williams ze společnosti Tesco Stores ČR. Mnoho lidí totiž pod vánočním stromečkem našlo finanční hotovost, kterou nyní utrácí právě za zlevněné výrobky.

Plný zákazníků byl dnes v poledne například obchod C&A v centru Prahy. Ten po Vánocích o několik desítek procent zlevnil sezonní oblečení. Konkurenční prodejny Marks & Spencer dnes zlevnily zboží až o 50 procent. Výprodej zahájila také síť obchodů Electro World.

Prodejny s potřebami pro zahrádkáře a kutily Baumax dnes zlevnily o polovinu vánoční dekorace a osvětlení a o pětinu vybraný sortiment obkladů a dlažeb. O 20 procent levněji lze v prodejnách Baumax nakoupit tepelné konvektory a kola Olpran jsou v Baumaxu zlevněna až o 43 procent.

V sobotu zlevní více než 800 modelů nábytku obchody Europa Möbel a sezonní výprodeje v tuzemských prodejnách potrvají až do února. Zapojí se do nich také specializované obchody se sportovními potřebami, které letos kvůli teplé zimě zatím hlásí nižší prodej zimního sortimentu.

"Slevy budou představovány postupně. V každé vlně se zvýší počet výrobků, které budou do slev zahrnuty. Zvýší se i procento slev," podotkla Jana Matoušková ze společnosti Tesco Stores ČR.

ČOI nyní kontroluje, zda obchodníci při výprodejích například správně vyčíslují a účtují slevy, zda nešidí zákazníky a dodržují i správné značení prodávaných výrobků. "Zatím platí běžný kontrolní režim, pokud by se ale začaly množit stížnosti zákazníků na obchodníky, tak kontroly ihned posílíme," řekla ČTK mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

V lednu 2005 si totiž na obchodníky kvůli novoročním výprodejům stěžovalo velké množství lidí. Některé velkoprodejny tehdy nabízely v letácích zlevněné výrobky, které ale ve skutečnosti nebyly v prodeji. Kvůli velkým slevám tehdy v mnoha městech zkolabovala doprava.

Obchodní řetězce jsou po potížích s předloňskými novoročními výprodeji opatrnější při inzerování slev a mnohé z nich začaly v letácích uvádět i údaje o množství zlevněného zboží. Podmínky pro výprodeje nedávno navíc zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Ta obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by prodejci měli mít dostatek zboží na skladě, anebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK