O finanční náhradu za zpožděné lety mohou žádat i cestující letící na dovolenou s cestovní kanceláří

17.07.2017 | Lucie Mečířová, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Plno lidí při touze za zaslouženou dovolenou volí nejrychlejší možnou variantu cesty – letadlo. Náladu jim pak ale dokáže zkazit, když má zamluvený let zpoždění. Kdo se může odvolat a žádat odškodnění v podobě peněz?

Na letní dovolenou do zahraničí letos podle odhadů cestovních kanceláří vyrazí až 4,5 milionu Čechů. Mezi klienty cestovních kanceláří stále narůstá počet těch, kteří volí leteckou dopravu - letos by se mohlo jednat až o dvě třetiny z nich. Vzhledem k hustému leteckému provozu, ale i nejrůznějším okolnostem či událostem může dojít u těchto letů ke zpoždění. Jaké jsou možnosti kompenzace pro čekající klienty?

Kdo má nárok na občerstvení a hotel

Zpoždění musí prokazatelně trvat alespoň 2 hodiny, poté vzniká nárok na zajištění občerstvení, a to nejčastěji v letištní kantýně. Pokud je navíc čas odletu přeložen až na další den, společnost by svým klientům navíc měla zajistit i nocleh v hotelu.

aircraft_728824_640

(zdroj: pixabay) 

Kdy je nárok na náhradu při zpožděném letadla?

Pokud dosažené zpoždění přesáhne tři hodiny a splní kritéria daná Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, má i klient letící na dovolenou nebo z dovolené s cestovní kanceláří nárok na kompenzaci za zpožděný let.

„Není zde žádný rozdíl. Pravidla pro vyplácení kompenzací za zpožděné lety realizované v rámci zájezdu s cestovní kanceláří platí v úplně stejném rozsahu jako v případech, kdy si cestující všechno zajišťuje a objednává sám,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se dlouhodobě zabývá zajišťováním oprávněných kompenzací od leteckých společností pro své klienty. Za několik let své existence pro ně už vybojovala 70 milionů korun.

Na kompenzaci vznikne klientům nárok, pokud jejich let přistane v cíli se zpožděním větším než 3 hodiny, a k tomuto zpoždění došlo vinou dopravce. Zároveň musí být dodržena podmínka, že se jedná o dopravce se sídlem v EU a alespoň jedno (nástupní/výstupní) místo cesty se nachází na území Evropské unie. U mimoevropských dopravců se musí jednat o let ve směru z EU, jinak nárok na kompenzaci nevzniká.

Kolik je finanční náhrada za zpožděný let?

Výše kompenzací je následující:

  • U vzdálenosti do 1500 km se jedná o 250 EUR
  • U vzdálenosti 1501 až 3500 km se jedná o 400 EUR
  • U vzdálenosti nad 3501 km se jedná o 600 EUR

Veškerá kompenzace samozřejmě platí pouze v případech, kdy jsou za zpoždění zodpovědné samotné aerolinky. Do podobných situací se počítá i technická závada.

Kdy kompenzaci nedostanete

  1. Pokud je důvodem zmeškání letu špatné počasí
  2. Pokud vám byla poskytnuta náhradní přeprava
  3. Pokud jste byli informování s dostatečným předstihem, tj. minimálně 2 týdny dopředu.

Kde podat žádost o kompenzaci za zpoždění letadla?

Podrobné informace k problematice kompenzací jsou k dispozici www.click2claim.eu. Na něm mohou klienti cestovních kanceláří, ale i všichni další cestující s leteckými společnostmi též podat žádost o vyřízení kompenzací za zpožděné lety prostřednictvím stručného webového formuláře nebo se dohodnout na zastupování ze strany společnosti Click2Claim.


Mohlo by vás také zajímat:



Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.