Jakou byrokracii zařídit, když se přestěhujete?

22.09.2020 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Lepší vyhořet, než se stěhovat. Alespoň tak se to říká. Přestěhováním nábytku a dalších věcí však starosti nekončí. Na jaké zařizování byste neměli zapomenout?

V praxi se po přestěhování se do nového nejčastěji řeší, jak ukončit předchozí pronájem nemovitosti. Co se ale nevyplatí opomenout potom, co jako nájemce byt předáte pronajímateli a začnete žít v novém nájmu?

  1. Změna trvalého bydliště
  2. Přepis energií a ukončení smlouvy s dodavatelem
  3. Zařízení dosílky na poště

1. Změna trvalého bydliště

Pokud jste měli na předchozí adrese nahlášeno trvalé bydliště, bude potřeba jej po vašem odchodu změnit. Na nahlášení si trvalého bydliště v bytě, kde žijete, máte právo, i pokud nebydlíte ve svém, ale v nájmu. Pronajímatel vám něco takového nemůže zakázat, a to ani ustanovením v nájemní smlouvě. Pokud byste však měli podnájem, souhlas majitele již k nahlášení nutný bude, a to i když takovým krokem podnájemníkovi nevznikají k dané nemovitosti žádná další práva ani povinnosti.

S novým trvalým pobytem pak bude nutné zažádat o nový občanský průkaz a malý technický průkaz. Změnu trvalého pobytu budete muset dále nahlásit např. zdravotní pojišťovně, lékařům, zaměstnavatelům nebo školám, bankám a pojišťovnám, dodavateli energií a telefonnímu operátorovi. Novou adresu také nahlaste všem institucím, u kterých platíte složenkou, popř. vy dostáváte výplaty složenkou, což platí především pro poživatele důchodů.


Tip od nás:

Nezapomeňte si na adrese nového trvalého pobytu vyřídit platby za komunální odpad a koncesionářské poplatky za TV a rozhlas.

Co zařídit po stěhování: trvalé bydliště, energie, dosílka

Zdroj: Shutterstock

 

2. Přepis energií a ukončení smlouvy s dodavatelem

Pokud jste dosud žili ve vlastním bytě, který jste následně prodali a koupili jinou nemovitost do osobního vlastnictví, do které se následně stěhujete, budete muset vyřešit přepis energií, čili odhlásit se z platby z původního bydliště a přihlásit se k odběru na nové adrese. Podobná byrokracie může čekat i nájemníky, jestliže byly energie psané na ně, nikoliv na pronajímatele.

Postup se bude lišit dle toho, zdali máte s dodavatelem uzavřenou smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou. Naprostá většina smluv je však sjednávána na dobu určitou. Celkový proces přepisu energií je pak závislý na tom, zda chcete v novém bydlišti využít služeb jiného dodavatele anebo zůstat u stejného a pouze energie odebírat na jiné adrese. V prvním případě budete muset smlouvu ukončit s udáním důvodu. Stěhování ale bohužel nebývá ani legislativně bráno jako důvod, proč smlouvu bezplatně ukončit. Pokud by se však energie rovnou přepsaly na nového majitele nemovitosti nebo nájemníka, můžete se vyhnout poplatkům za předčasné ukončení smlouvy.

3. Zařízení dosílky na poště

Někde můžete změnu trvalého bydliště zapomenout nahlásit. Nahlášení u všech institucí vám navíc může nějakou dobu trvat. Právě proto je vhodné alespoň na nějakou dobu využít tzv. dosílku. Jedná se službu České pošty, díky které se vám budou dosílat zásilky na vámi zvolenou adresu.

Dosílku si zařídíte na kterékoliv pobočce České pošty prostřednictvím tiskopisu Žádost/opatření adresáta v souvislosti s dodáním poštovních zásilek a poukázaných peněžních částek v místě určeném v poštovní adrese. Zažádat za vás může i vámi zmocněná osoba.

Služba je zpoplatněna. Dle ceníku České pošty platného od 1. 6. 2020 vyjde měsíčně na 200 Kč s DPH. Netýká se však služeb balík na poštu a balík do balíkovny.

Využít také můžete jednorázovou dosílku. Zde se cena liší na základě charakteru zásilky. Např. pro doporučené nebo cenné psaní vyjde s osvobozením od DPH na 10 Kč. Takovou dosílku pak můžete zařídit i v aplikaci Změna doručení online.

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 8 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ