Škoda Holding meziročně zvýšila tržby o 39 pct

20.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 20. března (ČTK) - Nárůsty dodávek zařízení pro energetiku i kolejových vozidel zajistily Škodě Holding meziroční nárůst tržeb z 9,35 miliardy na loňských rekordních 13 miliard korun. Čistý zisk přesáhne miliardu korun, o rok dříve činil 1,66 miliardy Kč. Řekl to Jiří Zapletal, generální ředitel holdingu, který letos plánuje prodat zboží a služby za 16 miliard korun. V loňských výsledcích nejsou zahrnuty akvizice v Rusku, Maďarsku, Indii a Číně.

"Tržby Škody Power vzrostly z 2,7 na 4,5 miliardy korun, letos očekáváme šest miliard a příští rok sedm," dodal. Výrobce turbosoustrojí, který loni vyvezl 60 procent produkce, má na roky 2008 až 2012 podepsané zakázky v objemu přes 20 miliard Kč.

Stejně je na tom podle Zapletala skupina Transportation zahrnující Škodu Transportation, Škodu Electric, Vagónku Ostrava a VÚKV Praha. Seskupení loni prodalo tramvaje, trolejbusy a jejich motory, lokomotivy, příměstské soupravy a vozy metra za 8,5 miliardy Kč. Je to meziročně o dvě miliardy více, hlavně díky vyššímu zájmu o tramvaje a trolejbusy. Divize vyváží 40 procent produkce. Velmi úspěšná byla Škoda Electric, výrobce trolejbusů, s tržbami 2,2 miliardy Kč. Proti roku 2006 je to o třetinu více, vývoz tvořil 70 procent.

Tržby celého holdingu nejsou podle Zapletala dány novými akvizicemi. "Hodně jsme investovali, zvýšil se objem opakované výroby a míra kompletace zakázek, tedy inženýring," uvedl ředitel.

V letech 2006 až 2008 investuje holding více než 3,3 miliardy korun, z toho Škoda Power 1,1 miliardy. "Příští týden uvedeme do provozu novou horizontku za 120 milionů korun," vysvětlil. Letos a příští rok ještě Škoda Power chystá linku na svařování rotorů velkých turbín za 200 milionů korun. Podnik, který má problémy sehnat velké výkovky na rotory elektráren, se tím chce připravit na rozvoj jaderné energetiky a kombinovaných rotorů. Dále dokončuje experimentální laboratoř.

Transportation postaví v Plzni do června tři nové výrobní haly za dvě miliardy korun. Reaguje tak na množství zakázek na tramvaje, lokomotivy a metro. Nejmodernější hala v Evropě zkvalitní a zrychlí výrobu.

"Problémem Škodovky už nejsou peníze, ale nedostatek lidského potenciálu, abychom z ní mohli udělat o řád větší firmu," řekl Zapletal. Holding se už nemůže v ČR příliš rozvíjet nákupy dalších firem. Po nedávné akvizici vagonky Pars nova má ještě v hledáčku český podnik na výrobu komponentů pro kolejová vozidla. Jeho jméno ředitel neuvedl.

Škoda Holding má v ČR 2900 zaměstnanců (bez Parsu). Loni nabral 530 lidí, pětinu tvořili absolventi. Skupině citelně schází kvalifikovaní dělníci, technici i konstruktéři. Podle personálního šéfa Josefa Bernarda přijme letos k současným 350 až stovku dalších zahraničních pracovníků zejména z Ruska, Ukrajiny a Vietnamu. Průměrná mzda je nyní 28.200 korun, u dělníků o 7000 Kč nižší. Letos vroste nejméně o šest procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK