Air France-KLM nabízí před nákupem Alitalie ústupky

26.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Řím/Milán 26. března (ČTK) - Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM zřejmě přepracuje plán nabídky na převzetí italského rivala Alitalia, aby vyhověla nespokojeným odborářům a dalším odpůrcům prodeje firmy do zahraničních rukou. Jde o první ústupek, k němuž se firma prozatím odhodlala.

Air France-KLM je v tuto chvíli jediným vážným zájemcem o převzetí, avšak zájem deklaruje i další italský podnik Air One. Ten už nabídku jednou předložil, ale neuspěl. Nyní se spekuluje, že Air One by se mohla vrátit do hry, podle vládních činitelů si ale musí pospíšit, protože Alitalia ztrácí asi milion eur denně a nemůže si dovolit na záchranu dlouho čekat.

Rozhovory o detailech převzetí by měly skončit do 31. března, nicméně šéf Air France-KLM Jean-Cyril Spinetta řekl, že lze uvažovat o prodloužení za původně stanovené datum. Spinetta v úterý jednal se zástupci odborů v Římě, kde se je snažil přesvědčit, aby s prodejem souhlasili.

Italské ministerstvo financí má v Alitalii podíl 49,9 procenta, a jeho postoj má tedy zásadní vliv na průběh jednání. Právě ministerští úředníci nejsou příliš nakloněni myšlence, aby se prodej odkládal. Nad Alitalií se tak může začít vznášet hrozba bankrotu, protože podniku docházejí peníze na provoz.

Odboráři ale podle agentury Reuters po schůzce s šéfem Air France-KLM vypadali docela spokojeně. Odborová organizace CGIL, která byla dříve proti navrženému plánu prodeje, je teď ochotna přistoupit na to, že jednání budou pokračovat. Podobně zástupci odborové organizace FIT-CISL schůzku označili za užitečnou.

"Ty ústupky nám umožní začít jednat," sdělil tajemník odborové organizace Uil Transporti Giuseppe Caronia. Největším problémem se tak jeví postoj dvou odborových organizací, které hájí zájmy pilotů. Tyto organizace nejsou s nabízenými ústupky příliš spokojeny. Námitky má i provozovatel milánského letiště a někteří opoziční politici.

Rozhovory s odboráři by měly pokračovat v pátek, protože Air France-KLM bude muset nejprve předložit nový plán snížení počtu zaměstnanců. Podnik by prý měl být schopen většinu zaměstnanců přeložit na jiné profese. Stále ale není jasné, jaký bude osud pozemního personálu AZ Servizi.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK