Průzkum: Světové výrobní podniky nyní nové trhy příliš nehledají

27.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. března (ČTK) - Světové výrobní společnosti se nyní zaměřují spíše na získávání nových zákazníků na existujících trzích a na zvýšení prodeje současným zákazníkům než na hledání nových trhů. Tuto informaci přinesla globální studie, kterou vypracovala celosvětová síť poradenských společností KPMG.

Srovnávací studie, ve které odpovídalo 250 vedoucích manažerů předních světových výrobních společností v Evropě, Severní a Jižní Americe a Asii, ukázala na to, že globální výrobci jsou při stanovování dosažitelných cílů ve výrobě na rozvíjejících se trzích obezřetnější a více si uvědomují nejrůznější rizika a výzvy.

Respondenti průzkumu téměř bez výjimky uvedli, že jejich společnosti se nyní na rozvíjejících se trzích zaměřují na plné řízení svých výrobních závodů. U společností, které chtějí vstoupit na nové trhy, jich 82 procent tvrdí, že neupřednostňuje formu společného podniku. Ani jedna z nejvíce výkonných společností (se ziskovostí nad 15 procent) by si nezvolila formu společného podniku a dala by raději přednost dceřiné společnosti v plném vlastnictví (70 procent) či vstoupila na trh prostřednictvím třetí strany (30 procent).

"Společnosti si dobře uvědomují obchodní příležitosti na nových trzích, ale na druhou stranu chápou, že vysoká návratnost s sebou nese vysoké riziko", upozornil v této souvislosti partner KPMG Česká republika odpovědný za oblast průmyslových odvětví Petr Škoda.

U výrobních společností hrají klíčovou roli dva faktory, cena a kvalita. Z tohoto pohledu vycházejí nejlépe tzv. země se středními náklady, které leží především ve střední a východní Evropě. "Máme více problémů s kvalitou výrobků ve vysokonákladových zemích než v těch středonákladových. Všechny naše nejdůležitější výrobky proto vyrábíme v ČR nebo v Portugalsku, kde máme jak nízké náklady, tak i tu nejvyšší kvalitu," poznamenal jeden výrobce strojírenského zařízení.

Na rozvíjejících se trzích je pro výrobní podniky klíčovou výzvou kvalita výrobku, souhlasil Škoda. Firmy jsou podle něj právem opatrné při rozhodování o výrobě v nízkonákladových zemích, neboť úspěch v této oblasti vyžaduje velké řídící úsilí. Zejména by společnosti neměly očekávat, že bude snadné finanční výkaznictví. Bez místních zdrojů je to téměř nemožné, podotkl.

Na dotaz, jaká je jejich strategie pro zvyšování prodeje, odpovědělo 70 procent respondentů, že v nejbližších pěti letech se zaměří na získávání nových zákazníků na existujících trzích. Na 68 procent dotázaných představitelů označilo jako svou prioritu zvýšení prodeje produktů současným zákazníkům. Naproti tomu 41 procent jich uvedlo, že hlavní strategie růstu bude spočívat v expanzi na nové trhy.

Významnou výzvu představuje pro výrobní společnost i problematika životního prostředí. Jen 20 procent vysoce výkonných společností ale považuje problém emisí za hlavní problém v této oblasti. Naopak téměř 50 procent z nich vidí jako problém nakládání z nebezpečnými odpady a 40 procent problém s využíváním vody.

KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství. V jejích členských společnostech pracuje více než 123.000 pracovníků ve 145 zemích. KPMG Česká republika zahájila činnost v roce 1990, kdy byla v Praze otevřena první kancelář.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK