Slamečka jednal s Němci o rychlostní železnici Praha - Berlín

30.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. března (ČTK) - Ministr dopravy Gustav Slamečka dnes jednal s německým protějškem Peterem Ramsauerem o možném propojení Prahy a Berlína vysokorychlostní železnicí. Podpis společného memoranda, které má záměr obou stran stvrdit, byl ale odložen. ČTK o tom informoval ministr Slamečka.

"Na německé straně to není zcela připravené," řekl ministr. Obě strany se proto dohodly na dalších jednáních v dubnu či květnu, do poloviny roku by měla být dohoda na stole. O termínech výstavby nechtěl Slamečka hovořit, v minulosti se mluvilo o možném zprovoznění v letech 2018 až 2020.

Češi usilují o to, aby česká část vysokorychlostní tratě (VRT) byla zahrnuta do unijního programu dopravních priorit TEN-T. Tím by se zajistilo financování stavby z evropských fondů. V TEN-T je sice nyní trať z Balkánu přes Budapešť, Vídeň a Prahu do Drážďan, na českém území ale nemá parametry VRT, ačkoliv se jí říká koridor. Němci zase usilují o to, aby se do TEN-T dostalo spojení z Drážďan do Berlína a dále k baltskému moři.

Podle Slamečky je důležité, aby se obě strany nyní dohodly především na základních parametrech nové trati. "Není možné aby jsme stavěli něco, co nebude pasovat do celkové koncepce," uvedl.

První česká VRT se bude stavět takzvaně na zelené louce, což je rozdíl proti nynějším koridorům, které kopírují starou trasu. Podle předpokladů by vedla řadou tunelů, především v Českém středohoří a Krušných horách. Dobu jízdy z Prahy do Berlína má zkrátit z dnešních čtyř hodin a 40 minut na dvě hodiny, úsek Praha - Ústí nad Labem by měl vlak ujet za půl hodiny. V některých úsecích může být rychlost až 300 km/h, dnes je nejvyšší povolená rychlost na českých kolejích 160 km/h.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK