Tržby firem v osobním prodeji vzrostly loni na 4,2 miliardy Kč

07.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 7. února (ČTK) - Tržby osmi firem sdružených v Asociaci osobního prodeje se loni zvýšily o osm procent na 4,2 miliardy korun. Na celkovém trhu přímého prodeje v ČR se podle odhadů asociace podílejí tyto firmy více než polovinou, řekl na tiskové konferenci její předseda Zdeněk Fibich. Celkový trh tak řádově dosahuje osmi miliard korun.

V asociaci jsou sdruženy firmy, které se zabývají prodejem mimo běžné provozovny, hlavně v domácnostech nebo kancelářích. Členy asociace jsou společnosti Amway, Avon, Just, Lux, Mary Kay, Oriflame, Tupperware a Vorwerk. Mimo asociaci se přímým prodejem zabývá ještě několik desítek společností.

Firmy v asociaci mají v Česku celkem 200.600 dealerů, z nichž 96 procent jsou ženy. Důvodem převažujících žen mezi dealery je to, že firmy prodávají hlavně kosmetiku, úklidové prostředky nebo domácí spotřebiče.

V zahraničí se podíl žen v osobním prodeji pohybuje kolem 75 procent. Novým trendem je totiž osobní prodej služeb a finančních produktů, kde jsou dealery spíše muži.

V Evropě se přímým prodejem zabývá asi šest milionů distributorů. Celkové tržby přímého prodeje v Evropě dosahují zhruba 9,5 miliardy eur (asi 270 miliard korun). Na celém světě pracuje v osobním prodeji 51 milionů dealerů, celkové tržby dosahují 98 miliard dolarů (asi 2,3 bilionu korun). Na celkových tržbách v maloobchodě se firmy přímého prodeje podílejí ve vyspělých zemích asi dvěma až pěti procenty.

Firmy se podle Fibicha potýkají s nedůvěrou části veřejnosti, která si osobní prodej často zaměňuje s problematickými aktivitami, jako jsou různé prodejní zájezdy, pyramidové hry apod. Podle Kláry Přikrylové ze Sdružení obrany spotřebitelů směřují stížnosti lidí především na prodej na reklamních zájezdech, které navštěvují hlavně důchodci. Ti spolu s mladistvími patří ke skupině spotřebitelů nejvíce ohrožených problémovými praktikami při prodeji.

Kromě nákupních výletů se stížnosti spotřebitelů často objevují v souvislosti s tzv. time sharingem, tedy sdíleným pronájmem. Na praktiky firem, které se sdružují v Asociaci osobního prodeje, naopak podle Přikrylové SOS stížnosti nezaznamenala.

Problémy v oblasti ochrany spotřebitele související s osobním prodejem bude nově řešit legislativa EU. Podle Věry Knoblochové z ministerstva průmyslu a obchodu se připravuje revize spotřebitelské legislativy EU, která bude problematické otázky time sharingu nebo podomního obchodu upravovat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK