Urban: Vyšetřování šéfů Hyundai investici v Nošovicích neovlivní

18.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha/Soul 18. května (ČTK) - Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban se neobává, že by policejní vyšetřování šéfa jihokorejské automobilky Hyundai mohlo zpozdit stavbu nové továrny v Nošovicích v Moravskoslezském kraji. Mluvčí Hyundai Jake Jang dnes po podpisu investiční smlouvy mezi ČR a Hyundai agentuře Reuters řekl, že výstavba nošovického závodu bude odložena do návratu zadržovaného šéfa společnosti Čonga Mong-kua, který je v Koreji vyšetřován kvůli korupční aféře. Pokud by Hyundai nedodržela dohodnuté termíny, mohlo by Česko podle Urbana od smlouvy s Hyundai odstoupit a automobilka by musela vrátit investiční pobídky.

"Vyšetřování (vedení automobilky Hyundai) určitě nezkomplikuje rozhodování společnosti Hyundai (o stavbě továrny v Nošovicích)," řekl dnes ČTK Urban v telefonickém rozhovoru z Koreji. V podepsané investiční smlouvě je totiž podle něj potvrzený harmonogram výstavby nošovického závodu a podmínky, za jakých se bude továrna stavět.

"Harmonogram výstavby říká, že do tří měsíců od vydání stavebního povolení by měla být zahájena stavba, a to tak, aby na podzim 2008 byla zahájena výroba a v letech 2009 a 2010 továrna najela na plný výkon 300.000 vozidel ročně. To je podepsáno a stvrzeno, takže nemám žádné obavy, že by se tento harmonogram nenaplnil," uvedl Urban.

Podle schválené smlouvy musí Hyundai zahájit stavbu továrny do tří měsíců od vydání stavebního povolení, nejpozději však do konce roku 2007. Termín se však může posunout například kvůli aktivitám nevládních organizací.

Pokud by Hyundai nedodržela dohodnuté termíny, musela by podle Urbana počítat s tím, že česká strana odstoupí od smlouvy, s tím, že bude muset vrátit investiční pobídky. "Území (průmyslová zóna Nošovice) by se uvolnilo pro někoho jiného. Je to ale absolutně hypotetická věc, o které bych v tuto chvíli ani nespekuloval," podotkl Urban.

Spokojený je s výsledkem několikaměsíčního jednání také moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský, který smlouvu s Hyundai rovněž podepsal. "Korejská strana potvrdila původní harmonogram výstavby, to znamená dokončení závodu v roce 2008, rozjezd sériové výroby nejpozději na začátku roku 2009, očekávaný počet vyráběných vozů 300.000 ročně a více než 3000 zaměstnanců. Hejtman je rád, že Hyundai potvrdila původně dohodnutý harmonogram výstavby a že nedojde k žádným časovým posunům," řekla ČTK mluvčí moravskoslezského kraje Šárka Swiderová po telefonickém rozhovoru s hejtmanem.

Dodala, že Hyundai před podpisem smlouvy nevznesla žádné doplňující požadavky. V Nošovicích se podle informací hejtmana Tošenovského bude vyrábět úplně nový model automobilu Hyundai, který byl speciálně vyvinut pro evropský trh. Podrobnosti Hyundai ale zatím nezveřejnila.

Podle generálního ředitele agentury CzechInvest Tomáše Hrudy je nyní na tahu společnost Hyundai. Měla by české úřady požádat o investiční pobídky, které musí schválit Evropská komise, a o vydání stavebního povolení. Ministerstvo životního prostředí již projektu nošovické továrny vystavilo posouzení vlivu automobilky na životní prostředí, které je důležitým podkladem pro vydání stavebního povolení.

Swiderová uvedla, že po dnešním podpisu investiční smlouvy již nic nebrání tomu, aby mohlo být se společností Hyundai zahájeno správní řízení o vydání stavebního povolení pro nošovickou továrnu. Podle náměstka hejtmana moravskoslezského kraje Pavola Lukši by stavební povolení mělo být vydáno v závěru letošního roku.

Investiční smlouvu o stavbě továrny v Nošovicích dnes Urban v jihokorejském Soulu podepsal s viceprezidentem společnosti Kim Tong-činem. Hyundai zpočátku počítá v Nošovicích s investicí 743 milionů eur (asi 21 miliard korun) a celkově až se sumou přes miliardu eur.

Původně se plánovalo, že dohodu podepíše v úterý v Praze premiér Jiří Paroubek s předsedou představenstva Čongem. Ten však byl v Koreji tento týden obviněn ze zpronevěry firemních peněz a vytváření tajných fondů ke korupci; nyní pobývá ve vazbě.

Analytici upozorňují, že Čong má hlavní slovo v každodenním řízení společnosti a jeho absence může vést k vakuu ve vedení a odkladu investičních plánů. Hyundai se chce novými investicemi dostat do první pětky světových výrobců automobilů z nynějšího sedmého místa.

Podle smlouvy s českou vládou by Hyundai mohla v letech 2007 až 2013 získat ze státního rozpočtu na podporu výstavby závod v Nošovicích dotaci až 2,415 miliardy korun. Dalších 2,5 miliardy korun může Hyundai a zhruba 15 jejích dodavatelů do roku 2011 dostat na vytváření nových pracovních míst či rekvalifikaci zaměstnanců.

Stát chce kvůli stavbě továrny automobilky Hyundai v Nošovicích v Moravskoslezském kraji investovat do stavby či modernizace tamní dopravní sítě 10,5 miliardy korun, aby vyhověl požadavkům Hyundai na kvalitu dopravního spojení se slovenským závodem Kia a moravskými dodavateli Hyundai. Zhruba 60 procent z 10,5 miliardy korun má být investováno do silniční sítě a zbývajících 40 procent do železnice.

Závod v Nošovicích by měl vyrábět 200.000 automobilů ročně a po rozšíření kapacit až 300.000 vozů a 600.000 převodovek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK