HN: Dodatek smlouvy o mýtném přinese miliardové ztráty

22.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. listopadu (ČTK) - Dodatek ke smlouvě o vybudování systému mýtného povede k miliardovým ztrátám a zhoršení podmínek státu ve vztahu k rakouské firmě Kapsch, píšou Hospodářské noviny. Odvolávají se přitom na vládní materiály, které mají k dispozici. Podle HN tak může státní pokladna přijít o další nejméně dvě miliardy korun. Kvůli skluzu ve výstavbě se již údajně uskutečnila informativní schůzka ministerstva dopravy a firmy Autostrade o případné spolupráci. Italská firma v původním tendru na dodávku mýtného neuspěla.

"Aby byl byl systém spuštěn od 1. ledna 2007, vzal na sebe stát v rozporu se smluvními podmínkami zásadní riziko společnosti Kapsch spočívající v povinnosti rakouské firmy obstarat stavební povolení a kolaudační rozhodnutí pro části systému," uvádí se v dokumentu vlády s tím, že stát tím pádem převzal i odpovědnost za škody, které na systému vzniknou, a nebude moci uplatňovat vůči společnosti Kapsch žádné pokuty.

"Stát nemá pro převzetí systému k dispozici kolaudační rozhodnutí a výsledek pilotního provozu, nemá se tudíž oč opřít při svém rozhodování, zda systém převzít či nikoli," píše se v dokumentu.

Kvůli tomu, že ministerstvo pozdě připravilo novelu zákona, která umožní vývěr mýtného, nabude smlouva o mýtném účinnosti až na začátku příštího roku. Podle právníků oslovených HN by v takovém případě Kapsch vůbec neměl stavět.

Harmonogram budování mýtného se přitom zřejmě dostává do časového skluzu. Pro zpoplatnění silnic nižších tříd se proto nyní uvažuje o využití i satelitní technologie, která by měla doplnit původní mikrovlnnou. Ministerstvo dopravy již údajně jednalo s italskou společností Autostrade, která se tendru na mýtné rovněž zúčastnila a jeho výsledek napadala u antimonopolního úřadu, soudu i Evropské komise. "Jednalo se o informativní schůzku, kde byli zástupci Autostrade dotázáni, zda by byli schopni se na druhé etapě podílet," citují HN nejmenovaný zdroj.

Riziko podle vládního materiálu představuje pravděpodobné pokušení společnosti Kapsch zjednodušit testování systému vzhledem k časové tísni, případně zkoušení jednotlivých nedokončených bran paralelně s pilotním provozem. Kvůli dodatku se mimo hru také dostalo Ředitelství silni a dálnic, tedy instituce, která má být ze zákona provozovatelem systému, napsaly HN.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK