Daňový systém v Bulharsku
Daně v Bulharsku
Daňové zatížení v Bulharsku je v rámci členských zemí EU podprůměrné. Bulharsko patří mezi nejméně zadlužené země EU, proto ani během ekonomické krize nezvyšovalo daňové sazby jako v jiných zemích. Nízké daně podporují domácí ekonomiku a jsou snahou o přilákání zahraničních investorů.
Daň z příjmu fyzických osob
Bulharsko patří mezi několik málo členských zemí EU, kde je zavedena rovná sazba daně z příjmu. V Bulharsku je vůbec nejnižší a dosahuje pouze 10 %.Sociální pojištění
V souhrnu odvádí zaměstnanec na důchodovém, zdravotním či nemocenském pojištění 12,9 % své hrubé mzdy. Zaměstnavatel dále odvádí v souhrnu na povinném pojistném za svého zaměstnance dalších 17,8 % až 18,5 %. Celkové zdanění práce je v Bulharsku jedno z nejnižších z členských zemí EU.Daň z příjmu právnických osob
Sazba daně z příjmu právnických osob činí 10 %.DPH
Základní sazba DPH dosahuje v Bulharsku 20 % a snížená 9 %. Povinnost k registraci k DPH vzniká při obratu za posledních 12 měsíců vyšším než 50 000 bulharský leva (cca. 25 570 euro).Spotřební daně
Spotřební daně jsou v Bulharsku v rámci členských zemí EU průměrné. Spotřební daň u cigaret dosahuje u průměrné ceny krabičky cigaret 68,90 % z konečné ceny, což je po Velké Británii nejvíce z členských zemí EU. Víno spotřební daně nepodléhá. Nejnižší ze zemí EU je však spotřební daň u tvrdého alkoholu. Spotřební daň u půllitru 40% lihoviny činí 28 Kč, např. v Česku 57 Kč. Spotřební daň u elektřiny činí 1,00 € za MWh. Spotřební daň u benzínu je jedna z nejnižších (359 € za 1 000 litrů).
Prameny: OECD Tax Database, The Worldwide Tax, European Commission, Taxation and Customs Union, Global Property Guide „Taxation in Bulgaria“
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
